Los
Angelesben (már bocsánatot
kérek)
a vécé megrendült alattam,
a
földdel együtt. Big deal – nagy dolog!
De én –
ez már mégiscsak... – kifakadtam.
Több
volt a sokknál. Tudni tudja bárki,
de
élni, át: ez ilyen ingatag?
Hogy lehet
itt megülni vagy megállni?
Szóval
az ember, ugye, kifakad.
Aztán
még rengett egy-kettőt. De hát
az ott
elvégre Kalifornia.
A
megnyugvásnak volt idő magát
azóta
már – itthon – kiforrnia.
De nem.
De sőt. Most hogy lesz ez tovább?
Az
ember végül egyre tétovább.
Fejünkbe száll a holdvilág
Fejünkbe
száll a holdvilág ma is csak:
delej-szeszét
ereszti, mint a vízcsap.
Fonnyadt
kedélyünk szinte felvirul.
De
bírható-e másképp? józanul?
Nem is
csak a fölfakadt közfekélyek
gennyorgiája
(hisz fakad vele
kéj is
talán) vagy a nem-működésnek
ez a
rendszertelen őrülete.
De én
magam! De mi! A fölfakadni
nem és
nem képes, belül terjedő
nem is
tudom jól megnevezni, hogy mi:
a
félreélt, kisiklatott idő.
Bizony
hogy jó, ha van hold égbe hűtve!
Hogy
fölpezsegjen az elérhető:
kiszikkadt
belvilágunk röpke üdve.
Vécétartály-villanella
Felébredek
úgy negyed négy körül.
Meghúzva
nincs, de mégis jön belőle:
a
vécétartály magától ürül.
Az
ilyesminek ugyan ki örül?
Az
ember este kifacsarva dől le,
s arra
ébred úgy negyed négy körül,
hogy
kísértet jár, vagy pláne leül.
Na nem,
ez aligha telik ki tőle!
A
vécétartály magától ürül.
De hát
jobb-e kísértettelenül?
Mintha
egy halottalan temetőre
ébrednék
fel úgy negyed négy körül.
Visszaaludni
mikor sikerül?
A világ
veszélyekkel teleszőve.
A
vécétartály magától ürül.
Hogy is
ne félnék éjjel egyedül?
Mit
tudhatom, mi jön még? Mért, mi jönne?
Felébredek
úgy negyed négy körül,
a
vécétartály magától ürül.
Szerkesztői üzenet
Mihelyt
kapásból meg tudsz írni egy
szonettet,
mondjuk ilyesféleképpen,
ujjaidat
csak futtatva a gépen,
s úgy
érzed, hogy magától (szinte) megy,
véreddé
vált, akár az egyszeregy,
ha
álmodból fölkeltenek: „No kérem,
lássunk
egy jó szonettet, írja szépen”,
csak
könnyű séta s nem megmászni hegy,
ha,
mondom, eddig eljutsz végre egyszer,
tudván,
hogy írta ezt Petrarca, Sidney,
s mily
rímképlettel Shakespeare (s pláne Spenser!),
akkor
elég, ha annyit mondasz: „Így ni!”
és
dobhatod is az egészet el.
De
addig, barátom, gürcölni kell!
Változatos kimenetek
(Szigorított szövegmunka)
Kimegyek,
hogy mégis mi van, hogy
megnézzem.
Kimegyek, mikéntha
valami
volna, és megnézném,
mégis
mi az, hogy kimegyek.
Megyek
ki, hogy az mi is még,
nézném
meg, és volna valami,
ha
miként megyek ki, nézzem meg,
hogy
van, mi is még, hogy megyek ki.
Hogy
miként ha megnézném, kimegyek.
Ismég
mi vala, nézzem meg, megyek ki.
Hogy
kimegyek, mi volna az?
Még
hogy kimegyek! Mi? Hogy is van?
Nézzem
meg, ha... Miként megyek ki?
Hogyhogy?
Mi van? Mégis kimegyek.
„Önálló vagy torzított idézetként”[*]
A fejem
nem váltoftat fövegén,
de a
föveg váltoftathat a főmön!
F én
kihujjt foggal avon tépelődöm,
hogy a
fövegben ki a föveg-én.
Ev a
befélni fem tudó egyén?
Mit
fólna hovvá fok-fok fép elődöm?
Éf én mit fóljak? Én vagyok-e ő? Hm?
Éf hol
a föveg? Fájában? Fején?
Hopp,
megvan már! Igen. Az én: protézis.
A
szebbik én, ha úgy tetszik. Legott.
Íny s
hang között egy szilárd hipotézis,
hogy
van Mihez Képest. (Der Dieu. Le Gott.)
Mindent,
betéve, tud, és ha idéz is,
az
idézet önálló: torzitott.
[A holmimat ma is...]
A
holmimat ma is csak összeszedtem,
kis
táskámmal megint elindulok.
A
rácsok visszahoznak. Rácsodálkozz:
rács
kezdet, rács vég. Itt enni kapok – rács
ízében
hol a jóillatu bogrács?
Legjobb,
ha összeférek és lefekszem.
Elvették
amim lehetne hurok.
A
rímekre akaszkodom. Halálhoz
nem
juthatok, élet meg nem jutott.
Mutatnám
magam az erényre késznek,
de
fűrész szemeikkel csak fürkésznek.
Vagyok
nekik, ki voltam büszke, félszeg,
tekintetem
betűi sanda félszek.
Naponta
kérdem: Élsz-e? Élek, élek.
Vastagszik
rajtam az idő, e kéreg.
Fűrész
kicsorbul, érjen ahol érhet.
Szellemhangok a rádióból
Orbán Ottónak
Még el
sem ütötte az éjfelet,
és
lámcsak e hangok, e szellemek.
Váratlan
vendég ez a két halott.
De hát
hova mentek? Várjatok!
Mióta
is nem voltam veletek?
Lehettem
volna. Most már nem lehet.
Aki itt
marad, írmagnak marad itt.
Kettőt
megidézni a harmadik.
És egy,
aki hallgat, a hallgató,
akiből némán
szivárog a szó.
Mióta
is? Mióta nem? Mióta?
De most
a hangjuk. A hang mivolta.
Fátyolos,
dallamos gyászhanghordozás,
ön- és
közfájdalmú emberi esendőség:
ó, hát
igen, Zelk, ki lehetne más?
De nem
hittem, hogy így megilletődnék.
S ez az
érdes-bús basszus! Dünnyögés? ária?
Hol
volt hol nem volt kóbor macska Kormos.
Nem
tévesztheti el senki emberfia.
Még
egyszer az idő ilyen ugyan mikor hoz?
Költők,
mondhatnám: „ahogy a mesében” –
képzelhet-e
költőbbet képzelet?
És én
barátjuk is lehettem volna éppen.
Lehettem
volna, és már nem lehet.
A
torkomban olyan keserü íz ez!
Mert
szólnak ők, s mi tagadás, a szívhez.
Abban a
réges-régi értelemben,
amitől
meggyűlik a könny a szemben,
ami
gyönyörködtetve fáj,
szegény
Yorick, halott sirály,
akiket
most te megidéztél,
amikor
mindjárt itt az éjfél,
akikhez
nem fértem közel,
akiknek
te sem mondtad el,
amit
talán nem is lehet,
ahogy
én sem tudom neked.
De te éltél
Vas
István halálára
Hogy
tudjak, alig élő, kikötni a halállal?
Mi az,
amit helyettem a szó magára vállal?
Mihez
van fénye, kénye, ereje, hite, mersze?
Hogy
hőkölve feladná állásait a semmi?
Lehet a
nyelvet kárhoztatni persze,
lehet
elmenni a végsőkig is a nincsben,
facsarni
a formát, hogy oda átnyüszítsen.
De kit
érdekel ilyenkor a költészet?
Hiszen
nem tudunk feltámasztani téged.
Igaz,
tudtuk, hogy ennek meg kell lenni.
Mondjak
valamit, mondod, ugye, ha már beszélek?
Ne
ilyen téblábolva, feszengve, ahogy élek,
kapaszkodva
a félig sem beváltba,
hitetlen
hitbe, hogy hátha, hátha, hátha.
De azt
már soha nem tudom jóvátenni,
hogy
nem lettem az, amit bennem reméltél.
A fiad
voltam, vagy lehettem volna,
de
elherdáltam mind, amit tőled kaptam,
s amit
még adtál volna, el sem fogadtam.
Forog a
vers, forog, üres motolla.
Ahogy
orrunk előtt egy zár bekattan,
úgy
múlik át egy új napba az éjfél,
már
nélküled valóba. De te éltél.
Még nem
Elmúlt
egy hét. Múlik a második.
Majd
lassan megszokjuk, hogy nem vagy itt.
Megszokjuk
majd, mert az élet ilyen,
és majd
meghalunk valamennyien.
De most
még várom, hogy felébredek.
Mert
képtelenség. Mert az nem lehet,
hogy
épp te – így? Nem fogja fel az agy.
Akivel
ez történt, az nem te vagy!
Te nem
fekszel az utcakőre le,
ilyen
botrányba te nem mész bele,
veled
nem tud packázni holmi Végzet,
gúnyosan
elhessented az egészet.
Hát
nem? Judit! Mi ez a némaság?
Nem,
nem tudok még emlékezni rád.
Dióhéj
Négyéves
lehettem, mikor egy sörétet
dugtam
fel az orromba. Már itt van –
mutattam
később a homlokomat.
Keveselltem
volna a törődést?
Volt
ház meg kert, domb és folyó.
Meg a
kutyánk, egyszer a torkomnak ugrott.
A
karácsony jó volt. Rejtélyek kavarogtak
a sötét
nagyszobában, kinn a hó.
Készülni,
várni. Várni volt jó.
A
felnőttkort, igaz, nem olyannak
képzeltem.
El sem fogadtam véglegesnek.
Hogy
amik esnek, végleg. Hogy volna legvég.
A nőket
nem jól szerettem, tudom.
Akit
nagyon – mint aki fuldokol.
Később,
lángnyelvek közt – mint a vizes fa.
Több
önutálat, mint önkívület.
Az
ilyet aztán ami, ha, utoléri,
az se a
sorsa. Hátrál, hátráltat,
amíg
teheti. Nem elég senkinek.
Homlokba
golyó? Megszűnni? Létrejönni?
Ólálkodik
az ádáz elodázás,
ugrásra
kész a dupla vagy a semmi.
Egy nem valóhoz
Neked
régen nem volna szabad élned,
ámbár hisz nem mondhatni: vagy.
De úgy
teszel, szolgálatkész kisértet.
Hordd el magad!
Csak részedet
kapták az éhezőid.
Nem adhatsz – nincs – egészt.
Ki
megízlelt, kihány. Megmérgeződik,
ha megemészt.
Itt
felcsillansz, osonsz megint amarra.
Mágnesre könnyű reszelék.
Egér
netán, mohó a csapdasajtra?
Mindegy, elég.
Na
menj, mit állsz? Kitalálsz, ott az ajtó.
Ilyenkor tátog, mint a hal.
Elvetélt
szándék, nem lelt, elakadt szó,
elfolyt ital.
Nem
tény vagy tárgy vagy gondolat,
csak a
szavak, a szóalak,
csak a
kötés, a dallamív,
a
sorvég amit odaszív;
amit
magának vindikál,
nem a
kimondani muszáj,
hanem a
részesülni kész
abban,
ami csak lesz egész,
aminek
ott van s annyi hely,
ahol
amennyi kell, ha kell,
de mire
kell? de mit akar?
engem mit
rángat? kitakar?
Mit
képzel, hogy mindent leszed,
ruhát,
bőrt, húst, keresztvizet?
Valami
véres kell neki,
a
belemet is kitekeri,
nem
akarom, de odacibál,
és
ragad a zene, áll a bál,
hiába
mondom, eb ura,
lábamat
viszi a figura;
nem
kérdi, kell, nem kell nekem,
leszakad,
ami neki nem,
ez ide
föl, az oda le,
kiből,
miből, belőlem-e?
Mit bánja
ő, hogy én valék
e
nyersanyag, e vagdalék,
ha az
kijön, ha összeáll,
amit ez
a készlet kinál,
annyiul és épp
azul,
ez az
átkozott puzzle.
Kalandok
Kalandos
utcát álmodok. Feszült falak
hideglelős
kiszögellései
térülnek
elém. Én egy csoportozat
legszélén
mindig, elvont
dermedezésben.
Hajlamaimhoz képest
még
közel is. Ő meg itt jár, tudom,
és
valamit cselekszik. Inkább
megfojtsd,
mint el! azt mondja, de én
döglött
bogárnak tettetem magam,
hogy a
megmenekülést elkerüljem.
Eltérítések
Engem
nem egyszer térítettek el nők.
De nem tudtam, mitől. Így lettem álnok.
Ha édességeit megénekelnők!
Következéseit ha konstatálnók!
Vagy tisztességgel végre belehalnék.
A vékony jégen kőnehéz bakanccsal
nem jutni messze. Messze nem jutok.
Ó, elferdült tekintet! Fájdalomrím!
Kornélnak esti kérdés: újra nő?
A sor végén: önmegtartóztatás.
Megint kibújtam. Nem vagyok megint.
A dallam még talán. Gyáva dalom.
Koszorús érben (szűk lett, ez sem érdem)
áskált az erk. törv., és az ég felettem:
mint leszakadni készülő plafon.
S hogy vége van-e itt, most nem tudom.
Összekössem, vagy hagyjam szét? De mit?
Rímhez, szalonkabáthoz kell a hit,
merő szokásnak, azt tartják, avítt.
Merő szokás: felajzott, félrevitt.
Szikkad, kihül
Ti
lázas-édes évek, évadok!
Ti régi
voltak, hogyha voltatok!
Szikkad,
kihül, jegesedik az agy,
elmúlt
hevek emléke belefagy.
Télen,
hogy tél van: örültünk nagyon.
Nyáron,
hogy nyár: az volt a vigalom.
Emlékszel?
Én nem emlékszem, dehogy.
Szikkadt
agyba a bőség belefogy.
Valami
lekvármaradékszerűt
kapargatok
– ó nedvek! ó nedűk!
Hogy
üdvözült az íny, azt meghiszem!
Az volt
csak, az! A milyen, a milyen.
Ki szól?
A
kérdés úgy szól, hogy ki szól.
Én
szólok ki, de mi alól?
Mert
nem felsőbb instancia
az Én
felfújt staniclija.
Irigykedem
Irigykedem,
mikor látom, hogy másnak,
mert
nekem csak a percek hadonásznak,
ideje telve múlik, és fölkelve,
mert
nekem nincs folytatni mit reggelre,
mintha
lépcsőn fel, igazítja lábát,
ahogy
soha a léhűtő garázdák.
Unalmas
Magamról
írni? Mit, szenyóra, mit?
Nyomul
a megszokás, és bekerít.
Ahány
az utca, tudni róla, zsák.
Bejárt,
bejáratott agóniák.
Jambusok,
rímek – ezt is hogy unom!
Eliszkolnék
egy jó egéruton.
Magamról
írni már unok.
Nyakam
körül legyek hurok?
A
vállamon kereszt?
Autós
unhatja így a KRESZ-t.
Tiltó
táblák! Útviszonyok!
És a
belsőm ereszt.
Egy nem valóhoz
Első változat
Neked
régen nem volna szabad élned.
Ámbár
hisz nem mondhatni: vagy.
De úgy
teszel, szolgálatkész kisértet,
készséges
szolga, nem szabad.
Éheznek
rád, s amit táplálsz: az éhség.
Aki
megízlelt, kiokád.
Vagy
rád nyomtatja meggyötörtetését,
hirdesd,
szégyentelen plakát.
Fényesre
glancolt, „márványsíma” forma.
Na és?
Már az is valami?
Numen
non adest. Istened ha volna!
Bár ő
se tudna megbocsátani.
Harmadik közelítés
F. Gy. és T. D. nyomában
Hadd
vegyem akkor én is föl a kesztyűt,
úgyis beállt a hirtelen hideg.
A nyári holmit
elrekesztjük,
a nappal egyre
rövidebb.
Tegnap
még sokszor együtt,
ma
már csak levelek.
Még
nem hihetjük:
ezt
is minek?
De rossz ez így – rossz volt a közelítés.
Kezdjük elölről! Elkéstem vele.
Benne vagyunk. Már ősz ez
itt, és
ha kérdezzük, csak
ezt: „Ugye
már
működik a fűtés?”
Fától
a levele:
„Meddig
a függés?”
Már
esne le.
Nem tér az vissza, ami vissza nem tér:
bölcsességemből ennyire telik.
Nem enged a mind szűkösebb
tér,
hogy
kinyújtózhatnám pedig!
„Te
főzted: most nem ennél?”
joggal
kérdezhetik.
Nincs
többem ennél.
Már
ősz ez itt.
Búcsú
Hát,
olvasó, isten veled.
Találkozunk-e
még, ki tudja?
Ez egy
érzelmes jelenet.
Fut az
idő, tán erre futja.
Állt
volna – elfinnyáskodám.
„Idő?
Piha, azzal nem élek!”
Most se
fügém, se datolyám –
hogy
egyebekről ne beszéljek.
És
hogyha visszapörgetem?
Az meg
annyit tesz, nollé-vellé,
mint
porszívózni a szinen,
de megy
minden a pora mellé.
Az
aztán visszás egy darab!
„Ósz,
ósz, ósz” – nyeldekeli telmaH.
Kapaszkodónak
mi marad?
Itt-ott
ha néhány egyenes „hah”.
A
többi: néma hahota.
Virág
helyett meg ez a szál gyom.
Hangaszálak,
idő szaga?
Itt sem
vagyok már. Isten áldjon.
A
halottakkal óvatos vagyok.
Nem
tudom, tudják-e, hogy nincsenek.
Ahogy
bejössz az ajtón, rám köszönsz -
hát nem
ilyenek a kísértetek.
Mégis:
nem csak én vagyok elfogódott.
Úgy
teszünk, mintha. Mint a nagybeteg
az
ágyban és az ágy szélén kuporgó
próbálja
egymást megsegíteni:
oly
hitelesen hiteltelenek!
Mennyi
időd van?
Mennyi van nekem?
Még
ugyanolyan őszinte a szájad,
üdvözlő
csókját nem csak mímeli.
Valamiképpen
vágyhattam utánad.
A
hóesésben elveszetten álltunk.
Milyen
hideg van. Nem kel még a nap.
Szeretlek.
Egyszer azt mondtad: szeretlek.
A hó
elolvadt, téged eltemettek,
ez
megmarad.
Nem
vagyok és nem vagy te sem
nem
lehetünk ugye itten
csak
ott vagyunk hát édesem
egyek a
nincsben
de
akkor mégis mért van az
hogy
tőlem sose tágitasz
belém
rekedtél vagy mi van
angyal?
lidérc?
és
ordibálnék boldogan
ahogy a
torkomon kiférsz
Nyüszít
vagy dadog vagy jajgat a gyász,
vagy
könnye apadtán tompa közönybe átcsap,
néma
hülyévé csökkent, megaláz –
a
többi: szerep, vagy jótékony hagyomány csak.
Ha
meghal az ember, nem lehet már halottabb,
vége a
méricskélésnek, a fokozatoknak,
ezt
írtad, édes barátom, és felőled nézve így van:
nem
válaszolsz, ha kérdezünk, te már csak fekszel a sírban.
Nem
kértél belőle, és tőlünk is megtagadtad
a
zsoltárt, az imát és vigaszát a papnak,
mert
mihez kezdenél vele te, a hitetlen,
akinek
csak egy élete volt, ez az egyetlen, egyenetlen,
ez a
köves, sáros, süppedékes, göröngyös út,
aminek
a végén az ember egy gödörbe jut –
és mi
mondható e gödör mellett, milyen szó mondható?
Látod,
az enyém elakad, tőled jön kölcsönbe a szó –
a vers,
ami megmarad, mert minden sor, amit
leírunk,
a halál ellen íratik, már ha ér valamit.
Mikor
nem írok verset, nem vagyok, írtad, de írtad,
és
voltál, és nem adja meg magát a sírnak
a
mephistophelesi gimnazista,
hulló
dohányú, házi töltésű cigarettáit szíva,
akit
emez égtáj és életidő s egyáltalán: az élet
elfogadóvá
azt, amit el szoktunk fogadni, nem érlelt,
mert
túlmagasra vetted egedet
te is,
mint ama mestered,
s
lettél keserves, torkon akadó falat,
szent
szörnyeteg, akit, ha a világ tűrné is, önmaga meghalat,
de
rosszul tűrt a világ is, az úgynevezett hatalom,
mert
átmásztál folyton a játszótér köré emelt falakon
(s
közben megittál minden ihatót, maradt a sok üres doboz és flakon).
Ezt a
mulatságodra tettem csak ide, ezt a rímet,
mintha
nem tudnám, amit nem akar tudni más se, annyi híved,
mert
annyi van, és olyan is, akinek nem kenyere a vers. Te,
tudtad,
hogy az Interneten „topic” vagy? Versenyezve
idéznek
nyilvánvalóan „outsiderek”,
hogy ezt nézzétek! ezt szeretem a legjobban! én meg ezt.
Ki-ki mást. Van, aki a zord ítészt,
Athéni
Timont, Alceste-et, sőt Therszitészt.
De
milyen kevés volna mindez és veszendő,
ha
nincs a penge ész mögött az eredendő,
mohó kíváncsiság, a szemé, a nézés gyönyöre,
ami forgatja és emészti a világot, a versbe bele.
A vers,
igen, a vers. De most, most te vagy itt,
te nem
vagy itt. Azt most elföldelik,
ami már nem te vagy. És hullik rá a rög.
Ami a
gödör mélyén füstölög,
az a büdös valami, írtad, nem én leszek már,
de ami voltam, arra emlékeznetek
legyen kedv és ne kötelesség dolga.
Hát nem
is az, Gyuri. Kötelesség? Nem, ez nem.
Eredj
utadra, test, elfogyott, elemésztett,
s maradj velünk, barátunk, kedves, kíváncsi szellem.
P. Gy.
Az
ablakon a hold ma besüvít.
Álmomban
itt vagy. Álmomban vagy itt.
Kocsiba
ülök. Megáll a kocsi.
Kiszállok,
várok. Még jön valaki.
Milyen
vidáman és fiatalon!
Viharkabát
ez rajtad? Vagy ballon?
Egy
szobában írnak. Valaki ír.
Papír
telik. Megtelik a papír.
Egy
strófát te írsz, hozzá egyet én.
És úgy
vagyunk, mintha az elején.
Ilyen
vidáman és fiatalon.
Hogy
süvít be a hold az ablakon!
A járda
mellett megállt a kocsi.
Kiszálltam.
Hogy még jön majd valaki.
Egy
strófát te, és hozzá egyet én.
Megtelik
a papír az asztalon.
Papír
papírra, egy egész halom.
Minek
vagyunk? minek az elején?
[*] „Kedves barátunk! Folyóiratunk a költészet napja alkalmából költői játékra hívja, kéri fel tizennégy kedves szerzőjét, barátját. Kérésünk egy szonett megírására vonatkozik, amelynek egyetlen megkötése a következő József Attila-sor beépítése, önálló vagy torzított idézetként való felhasználása: »A dallam nem változtat szövegén«. (Emberek)” [Az Alföld szerkesztőségének körlevele]